Det finns händelser här i Lund som är så fascinerande eller
intressanta så att vi gärna vill berätta om dem då och då så att de som
inte hört talas om dem förut också får ta del av det. En sån händelse är
om den sönderskurna tavlan av Karl XII som hänger i slottet Versailles
utanför Paris. Men vi tar det från början för det var förstås här i Lund
som det började.
I december 1715 återvände Karl XII till Sverige efter att ha varit utomlands i 15 år och då hade han hunnit med både nederlaget i Poltava 1709 mot Ryssland och kalabaliken i Bender 1713. Men fred var det fortfarande inte tal om när han återvände. Tvärtom!
Sommaren 1716 var Sverige i krig med Ryssland, Danmark, Sachsen-Polen, Preussen och Hannover. Den ryske tsaren Peter den store och den danske kungen Fredrik IV hade dragit samman trupper på Själland och det gjorde att faran för en dansk-rysk landstigning i Skåne var överhängande. Karl XII kom därför att styra Sverige från Lund från hösten 1716 till sommaren 1718 och det finns många platser att se här i Lund och många intressanta händelser som är förknippade med de åren.
När Karl XII nu var tillbaka i Sverige så ville hans syster Ulrika Eleonora ha ett nytt porträtt av honom så målaren David Krafft och hans lärling Johan Starbus och Lorens Pasch kallades ner till Lund från Stockholm under hösten 1717 för att måla ett porträtt av kungen. De inrättade en ateljé i rådmannen Alexander Lewerentz rymliga hus på västra sidan om Stortorget och det låg på den plats som man ser i den första bilden nedan, dvs. precis här.
I nästa bild nedan ser man den målning som David Krafft lät göra av Karl XII i just det huset här i Lund. Den målningen bröt så mycket mot konventionen för hur ett typiskt porträtt av en furste såg ut vid den så den typen av målningar har kommit att kallas för Lundatypen.
Vanligen avbildades furstar som praktfullt klädda män i peruk med spira, krona eller i en blank rustning. Men när David Krafft kom till Lund så var han väl medveten om att Karl XII inte ville ha den vanliga sortens avbildning. Istället ville han bli avporträtterad objektivt och realistiskt och Därför syns hans kala hjässa och kraftiga underläpp tydligt och skuggor ger ett intryck av en orakad haka.
Det finns över åttio kopior, ett tjugotal gravyrer och ett okänt antal kistebrev baserade på den målningen och de flesta har gjorts efter att Karl XII dog 1718, bara ett halvår efter att han lämnat Lund. Den målning man ser i bilden nedan där han har avbildats på ett slätt trägolv är den som anses vara det original som målades just här i Lund och den hänger numera i slottet Drottningholm utanför Stockholm.
Hur som helst så kom Karl XII tillsammans med några officerare på ett oannonserat besök till David Kraffts ateljé en dag den där hösten 1717. David Krafft som hade reumatisk värk var dock inte där själv då men däremot var hans då 16-årige lärling där. Det har berättats om hur Karl XII gick fram till det nästan färdiga porträttet, det var dock inte det som var originalet, och betraktade det en stund under tystnad. Sen skar han helt plötsligt ett långt snitt i duken.
Lärlingen blev vettskrämd av den omilda behandlingen av målningen och brast i gråt och Karl XII och officerarna skrattade först åt honom men sedan tröstade Karl XII honom. Det finns inga uppgifter om varför han skar sönder duken men David Krafft sägs ha sagt att orsaken var att kungen inte hade gett honom tillstånd att göra en ny version. Det porträttet hänger numera i slottet Versailles utanför Paris och det är lagat, men det sägs att man än idag ska kunna ser spår efter snittet som Karl XII gjorde i duken.
Så om ni någon gång besöker Versailles och ser den sönderskurna tavlan, men ingen av oss från Destination Lund har gjort det, då vet ni ni alla fall nu vem det är som har förstört tavlan på det sättet!
I december 1715 återvände Karl XII till Sverige efter att ha varit utomlands i 15 år och då hade han hunnit med både nederlaget i Poltava 1709 mot Ryssland och kalabaliken i Bender 1713. Men fred var det fortfarande inte tal om när han återvände. Tvärtom!
Sommaren 1716 var Sverige i krig med Ryssland, Danmark, Sachsen-Polen, Preussen och Hannover. Den ryske tsaren Peter den store och den danske kungen Fredrik IV hade dragit samman trupper på Själland och det gjorde att faran för en dansk-rysk landstigning i Skåne var överhängande. Karl XII kom därför att styra Sverige från Lund från hösten 1716 till sommaren 1718 och det finns många platser att se här i Lund och många intressanta händelser som är förknippade med de åren.
När Karl XII nu var tillbaka i Sverige så ville hans syster Ulrika Eleonora ha ett nytt porträtt av honom så målaren David Krafft och hans lärling Johan Starbus och Lorens Pasch kallades ner till Lund från Stockholm under hösten 1717 för att måla ett porträtt av kungen. De inrättade en ateljé i rådmannen Alexander Lewerentz rymliga hus på västra sidan om Stortorget och det låg på den plats som man ser i den första bilden nedan, dvs. precis här.
I nästa bild nedan ser man den målning som David Krafft lät göra av Karl XII i just det huset här i Lund. Den målningen bröt så mycket mot konventionen för hur ett typiskt porträtt av en furste såg ut vid den så den typen av målningar har kommit att kallas för Lundatypen.
Vanligen avbildades furstar som praktfullt klädda män i peruk med spira, krona eller i en blank rustning. Men när David Krafft kom till Lund så var han väl medveten om att Karl XII inte ville ha den vanliga sortens avbildning. Istället ville han bli avporträtterad objektivt och realistiskt och Därför syns hans kala hjässa och kraftiga underläpp tydligt och skuggor ger ett intryck av en orakad haka.
Det finns över åttio kopior, ett tjugotal gravyrer och ett okänt antal kistebrev baserade på den målningen och de flesta har gjorts efter att Karl XII dog 1718, bara ett halvår efter att han lämnat Lund. Den målning man ser i bilden nedan där han har avbildats på ett slätt trägolv är den som anses vara det original som målades just här i Lund och den hänger numera i slottet Drottningholm utanför Stockholm.
Hur som helst så kom Karl XII tillsammans med några officerare på ett oannonserat besök till David Kraffts ateljé en dag den där hösten 1717. David Krafft som hade reumatisk värk var dock inte där själv då men däremot var hans då 16-årige lärling där. Det har berättats om hur Karl XII gick fram till det nästan färdiga porträttet, det var dock inte det som var originalet, och betraktade det en stund under tystnad. Sen skar han helt plötsligt ett långt snitt i duken.
Lärlingen blev vettskrämd av den omilda behandlingen av målningen och brast i gråt och Karl XII och officerarna skrattade först åt honom men sedan tröstade Karl XII honom. Det finns inga uppgifter om varför han skar sönder duken men David Krafft sägs ha sagt att orsaken var att kungen inte hade gett honom tillstånd att göra en ny version. Det porträttet hänger numera i slottet Versailles utanför Paris och det är lagat, men det sägs att man än idag ska kunna ser spår efter snittet som Karl XII gjorde i duken.
Så om ni någon gång besöker Versailles och ser den sönderskurna tavlan, men ingen av oss från Destination Lund har gjort det, då vet ni ni alla fall nu vem det är som har förstört tavlan på det sättet!
Destination Lund skrev ett brev till Versailles och frågade om tavlan. Vi fick en intressant information som ni kan läsa i nästa inlägg.
No comments:
Post a Comment